About Image

De Klant

We bevraagden zo’n 1.200 klanten over hun (ver)bouwproject en
hieronder treft u enkele van de belangrijkere inzichten aan.


Leeftijd is niet bepalend voor budget. Het type project
des te meer.

Jongeren en ouderen, allemaal bouwen, verbouwen of upgraden we ons huis. Het budget dat men hiervoor uittrekt is niet zozeer bepaald door de leeftijd blijkt uit het onderzoek. Wat bepalender is voor budget zijn andere factoren, zoals het type project waar men mee bezig is.

Wat ons opvalt:

  1. De verbouwer en bouwer heeft het grootste budget te spenderen.
  2. Vernieuwers geven gemiddeld lagere bedragen uit aan hun keuken.
  3. De oudere doelgroep is vooral actief met veranderingswerken, bouwers & verbouwers zijn "gemiddeld" jonger.
  4. Basistoestellen kopen we allemaal, een vaatwas blijft en extraatje en de (duurdere) stoomovens vinden we vooral terug in de hogere budgetten.


Geven jongeren dus minder uit?
Het hangt er dus maar van af wie u voor zich hebt staan.

About Image


De concurrentie zet de sector ertoe aan het nog beter te doen en meer in te zetten op dienstverlening.

— Christian Müller, afgevaardigd bestuurder bij Vanden Borre België —

Het containerbegrip
prijs-kwaliteit ontleed...

Als je het de koper vraagt is zijn voornaamste motivatie voor de keuze van zijn keuken het allesomvattende prijs-kwaliteitsbegrip. Maar liefst 93% geeft dit aan. In schril contrast met bijvoorbeeld de reputatie die men 18% toedicht. Prijs-kwaliteit is met andere woorden een conditio sine qua non. Een bedrijf zou niet blijven bestaan als het slecht scoorde op dat vlak, maar wat houdt het in?

Wat ons opvalt:

  1. Binnen prijs-aspecten is vooral de “juiste” prijs 
en niet zozeer een scherpe of lage prijs belangrijk voor de prijs-kwaliteit verhouding.
  2. “Keuze naar mijn smaak” en “naar smaak kunnen samenstellen” zijn meer bepalend dan bepaalde prijs- of kwaliteits-aspecten.
  3. Dienstverlenings-aspecten zoals 
nazorg & garantie correleren eveneens 
zeer sterk met 
“prijs-kwaliteit”.
  4. Kortingen & promoties spelen mee in “prijs-kwaliteit” tijdens de awareness fase, voor klanten is het nog maar weinig verklarend.

About Image

Over de complexiteit van het beslissingsproces.

Hoewel prijs-kwaliteit dé driver bij uitstek is als men het kopers vraagt en kortingen en promoties bezoekers kunnen lokken, uit het onderzoek blijkt echter dat het beschikbare budget en het vertrouwen dat men stelt in een merk net cruciaal zijn voorhet selecteren van keukenbouwers. Zowel voor de merken die ze vergelijken als voor hun finale keuze.

Wat ons opvalt:

  1. Uw personeel en de aspecten mbt dienstverlening worden als belangrijk beschouwd voor het “vertrouwen”.
  2. Aantrekkelijkheid van uw communicatie speelt weldegelijk een rol voor de opbouw van uw vertrouwen.
  3. Prijs-kwaliteit is 
in mindere mate 
verklarend voor vertrouwen dan vele andere aspecten.
  4. In tegenstelling tot de kwaliteitsaspecten vallen alle prijs-verwachtingen (promoties, kortingen,…) buiten de top 10.

About Image

De showroom onaangetast als moment of truth.

Nagenoeg alle kopers geven aan dat ze de showroom bezochten alvorens klant te worden. Dat hoeft niet te verbazen.


De beslissing valt vaak vroeger…

De uitdaging is en blijft zorgen dat men uw showroom bezoekt. Want uit het onderzoek blijkt dat van de ongeveer 4 merken die men overweegt men slechts 60% of 2,4 showrooms bezoekt. Nog voor men de weg tot uw showroom vindt, haakt men dus al af. Hoe zorgt u ervoor dat men uw merk als eerste overweegt?


Reclame en het belang van “oprechte” reclame

Naamsbekendheid wordt gedreven door allerlei vormen van reclame: folders, reclamebladen, TV, radio,... Maar ook de mate waarin men u overweegt en vergelijkt wordt positief beïnvloed. Zo grijpt men in de vergelijkingsfase vaak terug naar uw folders en brochures.

Authentieke reclame, die van uw tevreden klanten, stijgt aan belang doorheen het beslissingsproces. Maar liefst 1 op 2 consulteert de mening van vrienden voor zijn beslissing. Ook de online aanwezigheid als keukenmerk wordt crucialer: een eigen website, aanwezigheid op Google zijn sterke bronnen voor informatie.

About Image

Vergeet de gemiddelde klant.
We hebben elk andere verwachtingen.


We toonden al aan wat men “gemiddeld genomen” belangrijk vindt. Begrippen als een keuken naar mijn smaak, de expertise van het personeel of hun hulpvaardigheid wordt uiteraard door iedereen gesmaakt. Maar belangrijker dan dat hebben we elk een andere smaak, andere verwachtingen, een ander profiel. Hiernaast lichten we u toe hoe anders een doe het zelver, een hobbykok of een ecologische koper zijn. Met hoeveel zijn ze? Wat verwachten ze? Wat valt op?

Ontdek in het rapport op maat
welke profielen u aantrekt.

De doe-het-zelver

Inspiratie is algemeen al een top verwachting, maar de “handige Harry” heeft er nog wat meer nood aan. Ze hebben uw winkel graag dichtbij voor die vele bezoekjes en hebben minder nood aan hulp van uw personeel. Ze zijn tenslotte “doe het zelvers”.

  • Inspiratie-modellen in de showroom

  • Ligging van het winkelpunt

  • Aanbevelingen van kennissen

De hobbykok.

De hobbykok is gepassioneerd. Voor de keuken trekt hij gemiddeld meer budget uit. Hij praat het liefste met een expert, kan amper wachten op zijn nieuwe keuken en heeft graag de keuze voor zijn toestellen uit meerdere merken. Veeleisend zijn ze wel, die hobbykoks.

  • Reputatie van het merk

  • Aanbevelingen van kennissen

  • Hulp bij de plaatsing

De groene jongen.

De bezorgdheid over de toekomst van onze planeet delen we. Maar weinigen gaan ook bij hun keuze voluit voor “ecologisch”. Ze zijn veeleisender op vele vlakken: meer nood aan inspiratie, expertise en nazorg. Zelfs de ligging is best dichtbij - zo ecologisch zijn ze wel.

  • Expertise personeel

  • Inspiratie-modellen in de showroom

  • Ligging van het winkelpunt

About Image

De Markt

Nu u weet wat de klant verwacht, bekijken we hoe merken als het uwe het doen.
Kennen ze u? Overwegen ze u? Met wie vergelijken uw klanten u?


U, zo’n 2 andere merken en een lokaal merk. Kiezen maar.

Merkbekendheid is essentieel wil men overwogen worden. Niet gekend is niet geliefd is een waarheid als een koe.

Wat ons opvalt:

  1. Spontaan noemt men gemiddeld zo’n 2,6 merken op. De reclame-inspanningen van Dovy en het grote aantal showrooms van Ixina, maken hen tot leiders in het Top of Mind klassement met zo’n 50%.
  2. Bij het samenstellen van de vergelijkingsset houden kopers het echter niet bij wie ze spontaan kennen. Ze gaan op zoek en kennen gemiddeld zo’n 10 merken (exclusief de lokale). De gekende merken steken ver uit boven de gemiddelde 67%.
  3. Sommige merken slagen er in om in nagenoeg 40% van de kopers hun consideration set te geraken, terwijl minder gekende merken of niche spelers als Bulthaup het met een kwart daarvan of zelfs veel minder moeten stellen.
  4. Maar het belangrijkste inzicht is wel dit: van wie men overweegt koopt vandaag 1 op 2 finaal niet bij een grote, gekende keten en 1 op 4 laat u links liggen, ondanks uw inspanningen, voor een concurrent.

About Image


Companies may choose to pursue both centrality and distinctiveness and benefit substantially.

Harvard Business Review • Juni 2015

About Image

Ruimte voor een nationale speler met lokale allures.

In een recent Harvard Business Review artikel werd een nieuwe manier om merken te plotten voorgesteld. Het werkt op basis van 2 factoren: de mate waarin een merk als referentie wordt beschouwd (“centrality”) en de mate waarin het zich onderscheidt van zijn concurrentie (“distinctiveness”). Het resultaat is een positionering binnen 4 kwadranten: mainstream merken, perifere merken, aspirationele en onconventionele merken. Waar u zich bevindt, bepaalt uw concurrentiëel landschap én uw merk-strategie.

Wat ons opvalt:

  1. Ikea weet zich beperkt van de mainstream merken te onderscheiden door een andere aanpak. Minder vestigingen speelt niet in hun nadeel. “Invulling” van de showroom primeert dus op meer showrooms.
  2. Siematic is een merk dat minder top of mind geniet, maar wel als meer onderscheidend beschouwd wordt. Het kan zo een “meerprijs” veroorloven voor een meer niche publiek.
  3. Vele lokale spelers worden in “hun streek” als referentie beschouwd. In de meeste gevallen differentiëren ze zich door hun aanpak op maat.

Hoe onderscheidend ook,
we verkopen allemaal keukens.

Budget is uiteraard een belangrijke indicator voor welke merken men overweegt, al slagen bepaalde merken er in om een brede doelgroep te bereiken. Anderen, zoals het meer differentiërende Siematic en Bulthaup weten een duidelijke niche doelgroep met hogere middelen aan te spreken.

"De klant bepaalt uw vergelijkbaarheid"

Meer dan budget, bepalen verwachtingen wie overwogen wordt. Verwachtingen van klanten zijn immers dezelfde voor de merken die ze overwegen. Hoe merken aan klantenverwachtingen tegemoet komen is dan weer verschillend. Zo zal het ene merk meer expertise aan de dag kunnen leggen, of scoort het andere beter op de helderheid van zijn prijzen, of inspireert het met een betere toonzaal. Laat het nu net op dergelijke punten zijn dat de vergelijkbaarheid - of de verschillen - tussen merken bestaat.

Welke merken overweegt men? En hoe vergelijkbaar is uw merk met de anderen? Het rapport op maat licht het u toe.

About Image
About Image

Uw werkpunten in relatie tot wat er écht toe doet én uw concurrenten

Bulthaup krijgt de beste score voor het belangrijkste criterium, professionaliteit en expertise van het personeel. Wat kan u leren van hun prestaties? En hoe scoort u zelf op dit belangrijke criterium?

Het gemiddelde van de markt, de beste van de klas, het belang voor de klant alsook uw eigen score bepalen uw werkpunten.

About Image

Uw rapport op maat

Hoe goed scoort uw merk? Hoe speelt uw merk in op de verwachtingen van de markt?
Benchmark jezelf met andere spelers in de markt.


Wat mag u van het rapport verwachten?

We toonden u op deze site niet alles tot in detail. Bovendien is heel wat informatie beschikbaar op maat van uw bedrijf.
We lichten toe wat u precies mag verwachten.



Marktinzichten op maat van uw merk

Consumenten- & marktinzichten op maat van uw merk

Trekt u meer bouwers aan? Geeft men meer geld uit bij u? Koopt men meer toestellen en zoja, welke? Heeft u meer functionele kopers of eerder hobbykoks?

Venue

Hoe scoort u op de belangrijkste brand KPIs?

Hoe goed kent men u? Via welke kanalen? Met wie wordt u vergeleken? Is de lokale speler ook voor u een bedreiging? De inzichten helpen u begrijpen waar u staat en van wie u kan bijleren.

Venue

Met welke merken vertoon je de grootste gelijkenis?

Welke klantenverwachtingen vul je gelijkaardig in als je directe concurrenten en op welke vlakken zijn jullie verschillend? Wie trek je vandaag al aan en waar ligt uw potentieel?

Venue

Welke profielen trek je vandaag aan & wie morgen?

Vindt de hobbykok zijn gading in uw aanbod? Of eerder de doe-het-zelver? Kan u de prijsbewuste koper morgen overtuigen? Of zal u toch vooral de opportuniteit voor de meerwaarde zoeker benutten?

Venue

Benchmark met concurrenten en ontdek je werkpunten

Vul je de verwachtingen in van de verschillende profielen? En wat kan je morgen aanpakken om het beter te doen? Hoe differentieer je je vandaag al van concurrenten en hoe behoud je je voorsprong?

Venue

Ga zelf aan de slag en creëer vergelijkingen op maat

U kent uw strategie het beste. U beoogt een specifieke doelgroep? De verbouwer met dat extra budget? Selecteer en bekijk met wie hij u vergelijkt, hoe hij informatie zoekt, wat beter kan etc.

Venue

Continu updates zorgen voor nieuwe inzichten

Voor kopers van het interactief dashboard is een update van de cijfers inbegrepen. De update laat toe om bepaalde wijzigingen in klantengedrag of de impact van uw eigen inspanningen te duiden.

Venue

Kwalitatieve uitspraken van klanten & niet-klanten

Welke uitspraken doen klanten over uw merk? En in welke mate denken niet-klanten anders? Wordt uw marktimago bevestigd in de showroom? In de wordclouds leest u snel wat opvalt. En wat niet.


Bestel nu uw rapport op maat

Voor de snelle beslissers (tot eind oktober) is bij elk rapport of interactieve dashboard een toelichting op maat inbegrepen.

We doorlopen samen de inzichten en trekken samen met uw team eventuele lessen.

Bestel Nu






Hoe uw rapport op maat bestellen?

Een rapport kan u bestellen in 2 vormen:

  • Rapport op maat: dit rapport betreft een statische output van de inzichten, op maat van uw bedrijf.
  • Interactief dashboard: u krijgt toegang tot de dataset en kan de inzichten filteren op uw maat en behoeften.

Bestel voor eind oktober en krijg een toelichting op maat inbegrepen.

About Image

Hoe zit het onderzoek in elkaar?

De keukenmarkt wordt ingeschat op een 160.000 keukens. Samen met Verstandig Bouwen/Livios en True North gingen we de afgelopen maand op zoek naar kopers en potentiële kopers, vandaag op jacht naar een nieuwe keuken of badkamer. Meer dan 1.200 personen gaven vandaag reeds een antwoord op de vragen die we stelden en de enquete staat nog steeds online.

Een initiatief van
True North en Verstandig Bouwen

Interesse in een onderzoek op maat van uw bedrijf of voor uw eigen sector? Laat het ons weten.